donderdag 19 juni 2014

Lancaster: een glimp in het leven van the Amish - a glimpse into amish life

Vanuit Philadelphia wilde ik ook een paar dagtripjes maken. Maar het openbaar vervoer valt toch een beetje tegen, dus heb ik er maar eentje gemaakt. Naar het plaatsje Lancaster. Helaas op een (tropisch warme) maandag, dus waren veel historische gebouwen gesloten. Maar bij het visitor center kreeg ik wel goede informatie om een klein beetje van de Amish cultuur te zien te krijgen in de middag die ik had.
Helaas was de bus net weg dus had ik anderhalf uur om rond te lopen en te lunchen.

Na een busritje van ongeveer anderhalf uur ben ik in het plaatsje bird-in-hand uitgestapt. Een stuk voor de echte amish toeristenstop. Maar deze halte stond aangegeven op het busschema. En omdat er niet heel veel bussen gaan had ik bedacht maar een beetje in de buurt te blijven.

Dus heb ik ruim twee uur tussen de amish handwerkwinkels gelopen. Prachtig houtwerk, gevlochten manden, quilts en ander naaiwerk. Naast toeristische sleutelhangers, mokken en anstichtkaarten, dat wel. En vintage winkels die doen denken aan een uit de hand gelopen georganiseerde vlooienmarkt. En veel planten en bloemen. En een kleine bakkerij. Bijna alle winkels worden  gerund door leden van de amish.

Dat is eigenlijk alles wat ik gezien heb van deze aparte, gesloten gemeenschap. Plus 2 koetsen met paarden. 1 met toeristen en 1 die wel 'echt' was (denk ik). Als er geen koets beschikbaar is, maken ook de amish gebruik van de bus. In Simpele kleding en met een gevlochten rieten tas stappen twee dames in onze bus terug naar lancaster.

Vanuit de trein terug zie ik in de verte boerderijen waarvan ik denk dat er amish wonen, gezien de wapperende drogende was. Deze mensen kiezen voor een eigen, simpel leven en ik heb een heel klein beetje gezien vandaag.

Het contrast met mijn volgende stop kan bijna niet groter zijn. Anderhalve dag in het las vegas van de oostkust, Atlantic City. Daar kunnen jullie zaterdag over lezen.

--------
I was hoping to do some daytrips from Philadelphia. But the public transoort was not as effective and handy to go with as I thought. So, I settled with one daytrip to Lancaster.
It was a (hot) monday, which means that most (historic) sights were closed.
But with the help at the visitor center I had a plan for the afternoon, to go and see a bit of amish culture. I had just mist a bus going, so I had about 1, 5 hour to walk around the town and get myself some lunch.

After a short busride of 20 minutes I walk into smal town bird-in-hand. Quite a bit before the real tourist stop. But this stop ison the schedule.  And since busses aparently are a bit scarce, I decided to just stay here. It resulted in about 2 hours of wandering around amish handwork shops.
Beautiful woodwork,  braided baskets, quilts and other sewingworks. Also on the shelves were the keychains, muggs and postcards.
And vitageshops that that look like huge barns full of organized fleamarket stuff. And plants and flowers. And a small bakery. Almost all of these shops are run by the amish.

To be honest, thats pretty much all I saw from the amish culture. Plus 2 carriages, drawn by horses. 1 with tourists, 1 'real' one I think. If there's no carriage availabel, the amish also make use of the bus. Dressed in simple clothes andwith a braided bag for groceries they join our bus back to Lancaster.

From the train windows I see a few amish homes, I think. Looking at the clotes drying in de wind. These people chose to have a quiet, simple life. And I realize, I just got to see a little bit of it.

It couldn't be a bigger contrast to my next stop. The Las Vegas of the East coast, Atlantic City.
You can read about that Saturday.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten