zaterdag 7 juni 2014

Bericht uit New York - message from New York

Looking for English? Scroll down a bit!

Van verschillende mensen had ik allerlei verhalen gehoord over hoe lang het duurt voor je de usa in mag. Dus als ik er op het vliegveld in Montreal achter kom dat ik mijn visumpapieren vergeten ben te printen, heb ik een oh-oh-wat-nu-? Momentje. De reddende engel is de meneer in lounge van het mariot hotel die mijn documenten van mijn usb-stick kan printen. Ik heb ze niet nodig en na 10 minuten en 4 vragen ben ik klaar bij de douane in Canada en bevind ik mij op Amerikaans grondgebied.

Ik zit eerste rang in het vliegtuig. Vanaf de hudson gelijden we richting manhatan en zie ik central park, the empire state building en zelfs het vrijheidsbeeld in de verte voor we geland zijn op LaGuardia.

Vandaag is al mijn derde dag in New York. De eerste dag heb ik behalve Times Square geen echte toeristische attracties bezocht. Daar was het 's ochtends te regenachtig voor. Toen het opgedroogd was heb ik wat geslenterd door de sfeervolle wijken NoLita, SoHo, china town en een toeristisch menuutje in little italy.

Gisteren was mijnn toeristische dagje. Ik begon met eenheerlijk  wandelingetjeovver de beroemde Brooklyn Bridge.
Om daarna even stil te zijn bij het 9/11 memorial.OOndanks dat de memorial barst van de toeristen en bouwpuggeluiden, was ik behoorlijk onder de indruk. Zeker als je al die namen leest die rond de twee memorial pools gegraveerd zijn. En niet alleen de memorial, maar ook de straten er omheen. St. Patricks cathedral bijvoorbeeld en de brandweer die pal naast het WTC gestationeerd is. Het museum had helaas wel een heel lange rij, dus die heb ik overgeslagen.

Waar ik vervolgens wel meer dan genoeg tijd in de rij doorgebracht heb, is voor de 3 veerboottochtjes met de circle line ferry. Dit is de enige manier om het vrijheidsbeeld en naastgelegen ellis island te bezoeken. En er gaan 400 tot 600 mensen op een boot, om je een idee te geven van massatoeristme
.
De kaartjes voor een klim omhoog naar de kroon van het beeld waren helaas uitverkocht,maar na een rondje lopen en een selfie, was Ellis Island een stuk indrukwekkender. Het gratis te bezoeken museum vertelt hoe en waarom mensen naar het Gouden Land kwamen..
Mijn avondeten werd spontaan een bezoekje aan de organische 'night market'  op Union Square.

Ik heb nog tot en met woensdag in New York en dan ben ik een maand op reis. Dan kunnen jullie lezen over hoe ik mijn wereldreis helemaal ervaar. En natuurlijk ga ik de komende dagen nog even van deze stad genieten.
--------

From people around me I had heard stories about how long it takes to get into the USA. So, when I find out that I've forgotten to print my visa-papers I have a Maybe-I'm-in-trouble moment. The man at the lounge of the marriot hotel completely made my day by printen my papers from my usb-backup. I end up not having to show any of them and a few questions and 10 minutes later I'm through customs.

I have a first row seat when we fly into New York following the Hudson river. Before I've set foot on New York grounds at La Guardia Airport, I've see Central Park, the Empire State building and even the Statue of Liberty in the distance.

It's already my third day in New york today. The first day started off with a rainy Times Square and when the sun came out in the afternoon, wandering throuhg the streets of SoHo, NoLita, China Town and a tourist dinner in Little Italy.

Yesterday was my tourist day. I started off with a wonderfull walk over the famous Brooklyn Bridge.  Then I had a quiet moment at the 9/11 memorial. It made quite an impression on me, standing at the pools and reading all those names. Walking there and in the surrounding streets like St. Patrick's Cathedral as well as the fire station situated almost right next to the place where the towers once stood. I did skip the long museum line though.

Instead I spend most of my waiting time at the 3 ferry hops to get to the statue of Liberty and the more impressive Ellis Island. You'll be shuffled onto a boat with about 400 to 600 other people to give you an impression on how much of a tourist you'll feel doing this afternoon activity.The statue was a quick walk around, snapping tourist photos and a selfie. Then the immigration museum at Ellis Island was much more interesting.
After a long day I found a dinner at the organic 'night market' at Union Square.

I'll have until Wednesday in this great city. I'm one month into my RTW-trip then. How I feel about being on the road up 'til now? You can read about that Wednesday. And of corse i'll be enjoyimg the big apple until then.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten