zaterdag 1 maart 2014

Spaartips voor op reis - Tips on saving money for travel

This is my bilingual travel blog, so please scroll down for the English post

saving money travel tips budget
"Travel is the only thing you buy that makes you richer." Ik kon niet vinden wie met deze wijsheid op de proppen is gekomen, maar voor mij is het een waarheid. Reizen kost wat, maar je krijgt er onbetaalbare levenslessen, persoonlijke inzichten en herinneringen voor terug. Geld dus, dat betekent twee dingen: werken en sparen. Of de loterij winnen, maar omdat je daar zelf weinig invloed op hebt, een aantal spaartips die mij het afgelopen jaar hebben geholpen. En die ik de laatste maanden voor vertrek nog lekker even blijf volhouden.

1. Het grote spaardoel
Doe wat (online) speurwerk en informeer bij vrienden en familie naar kosten van je bestemming(en) en stel dan je (minimale) spaarbedrag vast. Stel je voor dat je spaarbedrag op de top van een berg te vinden is. Na wat werken krijg je er een mooi uitzicht, of in dit geval je reis(ervaringen) voor terug.

2. mini-doelen
Voor mijn wereldreis heb ik een aardig spaardoel opgesteld. Vooral omdat ik nogal wat dure landen aan elkaar geplakt heb. En omdat het best even duurt voor ik dat bereikt hebt, heb ik kleinere tussendoelen gesteld om het leuk te houden. Bijvoorbeeld het (geschatte) bedrag voor mijn vliegticket, het budget voor één van mijn bestemmingen of één van de duurdere activiteiten op mijn reiswensenlijstje.

3. Voor het goede doel
Dit is op dit moment mijn motto als ik door een winkel(straat) loop. Elke Euro die je niet uitgeeft, helpt. Eén broek kan een nachtje in een hostel zijn. Dat is misschien wel fanatiek, maar voor mij werkte dit prima en liep ik zonder aankoop, toch met een lach een winkel uit.

4. Minder vaak
Overal maar 'nee' tegen zeggen is ook niet helemaal gezond. Dus aanvullend op het goede-doelen-motto, heb ik ook een minder-vaak-motto. Dat verschilt per persoon. Maar voor mij is dat bijvoorbeeld wat minder concerten bezoeken, minder vaak uit eten en bijna geen kleding, tassen, cd's en dvd's kopen. Al zal dat laatste voor de meeste mensen inmiddels vervangen moeten worden door minder downloaden, maar ik hou van die schijfjes. De kleding blijkt vrij makkelijk: mijn kast is in de loop van de jaren goed gevuld en bovendien kan het toch allemaal niet mee.
Het lastigst zijn de etentjes en de tassen, want daar heb ik een zwak voor. Hoewel de tassentic aan het afnemen is. De etentjes zijn vooral minder vaak en daarnaast ben ik in het afgelopen jaar ook fan geworden van koken en eten thuis en bij vrienden. Goedkoper, maar net zo gezellig.

5. Opruiming
Thuis komen in een opgeruimd huis vind ik wel zo fijn. Dus waarom al niet voor je reis beginnen? Wie weet kom je ondertussen dingen tegen die je kunt verkopen op marktplaats bijvoorbeeld. Denk bij opruimen ook aan abonnementen. Er is er vast één of meer die je eigenlijk niet gebruikt en/of teveel voor betaalt. Of die je zo meteen op reis toch ook niet kunt gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld eens naar mijn mobiele telefoonabonnement gekeken en zodra het kon ben ik overgestapt naar een goedkoper abonnement (dat was de helft van de prijs). Andere abonnementen waar je kunt besparen: sportschool, bibliotheek, trein en/of bus, tijdschriften, kranten....

------------------------------------------------------------------------------

"Travel is the only thing you buy that makes you richer." I couldn´t find who´s the genius who every said these words, but to me it´s a truth to live by. Travelling may leave you an empty wallet but your backpack is filled with lessons for life, personal knowledge and countless memories.
So, we´re talking money today. Which to me means: work hard and save as much as possible. Or win the lotterly, but because there's such huge lucky-factor involved here, I share the saving tips that helped me through the past year and I'm living by the last few months at home.

1. Set your big saving goal
Do some (online) research and ask friends and family to the expected costs of your destination(s). Then, set your (minimal) saving goal. Look at it this way, your saving goal is on top of a mountain. After some hard work you get a breathtaking view in return, or in this case you get to actually do your travelling. 

2. small wins
My RTW-saving goal is on the higher end. Mainly because I stringed together quite some relatively expensive countries. And because it takes quite a while to get to my goal, I set a few small winning moments in between. Like reaching my (estimated) ticket cost, travelbudget for a destiniation or an activity that's on my wishlist.


3.  You're doing it for a good cause...
This is my motto when I walk through a shop(ping street). Every Euro I don't spent is one in the pocket. One pair of jeans could be a night of sleep during my travel. That might sound a bit extreme, but it worked for me.  I could walk out of a store without the jeans and still have huge smile on my face.

4. Less-often
Saying 'no' to everything isn't healthy for your wellbeing. So, complementary to the the-good-cause-motto, I live by a less-often-motto. That differs per person. For me it means less concerts, going out for dinner and almost not buying clothes, bags, cds and dvds. I am aware that the latter should be swopped for less downloading for most people, but I love these slices of entertainment.
The dinners and the bags are the hardest for me. The bags I have a weak spot for, but I'm starting to overcome my slight bag addiction. The dinners are mainly less frequent. And in the past year I've become a fan of cooking and dining at home with friends. Saving money and as much having fun.

5. Big clean up
I love coming home to find it all tidy and clean. So, I started cleaning up before travelling. And I found some stuff to sell online along the way. Also, clean up your subscribtions. The ones you pay too much for and/or the ones you won't be using while you're away anyway. As soon as possible I cut down my mobile phone subscription to a more reasonable price (which saved me half the money!). Others in the compartment: the gym, library, transport (train in my case), magazines, papers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten