donderdag 29 mei 2014

Bericht uit Ottawa - message from Ottawa

Looking for English? Scroll down a bit!

Eigenlijk wilde ik twee nachten de gevangenis in. Helaas, zat het hi-hostel gevestigd in de oude gevangenis in ottawa compleet volgeboekt. Vanwege de marathon waar ik niet vanaf wist. Gelukkig wordt ik geweldig goed geholpen door de mensen van het hostel om mijn andere overnachtingen te regelen. Dus mocht ik 1 nachtje genieten van mn eigen cel en 's avonds rond een uur of 12 de bus in naar Quebec.

De hoofdstad van canada lijkt minder groots en stads dan dat ik van een hoofdstad verwachtte.
Het parlement, naar Brits model is er gevestigd en he kunt een gratis rondleiding doen.
Die ben ik begonnen, maar ik heb m niet afgemaakt. In plaats daarvan heb ik de security heren laten schrikken door bijna flauw te vallen. Combinatie van een lange busreis de dag ervoor, warm weer (het kan toch in canada!) en met veel (meer dan 50) mensen aan een tour beginnen. Blijkbaar is dat niet mijn ding.
Na buiten even in het gras gezeten te hebben en wat te eten en te drinken voelde ik me al een stuk beter.

Na een wandelingetje over en langs de historische  rideau sluizen heb ik de watertaxi naar de overkant genomen.
Ottawa heeft zeker geen te kort aan musea, maar een van de aanraders is musee de civilazation. En dan ook nog heel specifiek de canada hal.
Met de tijd mee loop he doir dorpjes en zelfs een vertrekhal van een vliegveld.

Inmiddels is het bijna etenstijd. Daarvoor ga ik richting Byward market. Het is een kleine versie van de londense covent garden market.

Winkeltjes, eten en straatartiesten. Een prachtige combinatie op zonnige dagen als deze. Ik heb een heerlijke traditionele taiwanese wonton soep. Veelste grote kom. Maar wel een gezellig gesprekje met sophie. Die hier woont, maar nog niet bij wang's noodle house.
Nog even slenteren en na wachten, lezen en schrijven in de lobby van het hostel weer richting de bus.

Om half 3 s nachts kom ik aan op het busstation in Montreal. Dat betekent 3, 5 uur wachten op de eerste bus naar quebec om 6 uur. En gelukkig is canada tot nu toe een heel veilig land gebleken. Een nachtbewaker loopt zijn rondjes, de schoonmakers doen hun werk en een enkele andere passagier wacht met mij mee.
De bus is keurig op tijd en als ik na ongeveer 3 uur wakker word zijn we al bijna in quebec.

Daar zit ik nu en zaterdag kunnen jullie lezen wat ik hier gedaan en gezien heb. Zelf zit ik alweer in mijn laatste stad in canada, montreal.
----
I wanted to lock myself up in jail for two nights actually. Sadly enough, the hi-hostel in the old ottawa jail was fully booked. I didn't know about the marathon happening this weekend. Thankfully the people at the front desk help me out wonderfully, booking my other stays.
After one night in my own cell I get to explore this city and then go on a bus to quebec at midnight.

The capital city of canada isn't as overwelming as what I might expected from it. You can visit the parliament building on a free tour. I joined in, but didn't finish it. Instead I scared the security guards by almost fainting. The long bus ride from the day before combined with a bit too many touristst packed togheter on this hot day m just isn't my thing apparently.
After chilling out in the grass and having some lunch I felt much better.

After a short walk at the historic rideau locks, I take a water taxi to the other side of the river.
Ottawa isn't short on museums, but I would recommend the museum of civilization. And specifically the canada hall.
While going through time you walk right throuh the middle of villages and even a departure hall of an airport.

It's close to diner time when I head to byward market. You could say it's a smaller version of London's famous covent garden. Sunny days like these are perfect for the mix of small shops, food and street artists. I have a huge bowl of traditional taiwanese wonton soup. Through dinner I have a great chat with sophie, who lives in ottawa, but hadn't had a soup at wang's noodle place eighter.
After some more strolling around I spend the rest of my waiting time at the hostels lobby writing and reading.

At a nightly half past two I arrive at the busstation of Montreal. Canada has been very safe up until now, the security guard walks his rounds, there are cleaners doing their job and a few other people wait with me for the first busses that leave at 6 in the morning.

The bus arrives right on time and when I wake up after almost 3 hours, we have almost arrived in quebec city. That's where I am right now and you can read about what I've been seeing and doing next saturday. And I will be in Montreal then, my last stop before I move on from canada.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten